Asiatisk kyllingesuppe

2014-09-29 19.02.30-2

Mmmmh, findes der noget bedre end suppe når det er koldt og trist udenfor? I think not! Den her suppe er efterhånden ved at blive en klassiker herhjemme, den er nem og er blevet min go-to suppe, når der skal ryddes op i grøntsagsskuffen. Jeg har skrevet opskriften med de grøntsager, jeg har brugt – men man kan sagtens bruge andre, fx ville gulerødder og rød peber være lækkert. Jeg koger mine kyllingefileter i 15min og trækker kødet fra hinanden med to gafler – lidt ligesom pulled pork. Det synes jeg er det lækreste, men stegt kylling dur også!

____________________________________________________

Asiatisk kyllingesuppe
2-3 portioner

2 kogte kyllingefileter (eller tilsvarende rest stegt kylling)

  • 200g champignons
  • 200g spidskål
  • 1 porre
  • 1 rød chili
  • 3 fed hvidløg
  • 1 tommelfinger størrelse ingefær
  • 1 bundt forårsløg
  • Saft af en lime
  • 3 spsk tamari eller soja
  • 3 terninger hønseboullion
  • 1½ liter vand
  • Olie
  • Evt. stærk chilisovs eller sambal oelek

Hak hvidløg og chili. Riv ingefær på den fine side af rivejernet.

Skær champignons, forårsløg og porre i skiver og hak spidskålen.

Sæt en stor gryde over med 2 spsk olie i. Når olien er varm tilføjes hvidløg, chili og ingefær, lad det svitse lidt.

Tilsæt så champignons, forårsløg, porre og spidskål.

Tilsæt bouillionen og kyllingen og læg låg på. Bring suppen i kog, og lad koge i et par minutter. Skru derefter ned på mediumvarme.

Tilsæt dernæst lime og tamari/ soja. Hvis man kan lige det stærkt, kan man eventuelt tilføje chilisovs/ sambal oelek

Serveres rygende varm.

2014-09-29 19.02.30-1

Skriv et svar

