Chicken Satay

2014-03-06 19.20.26b

Det er vidst tydeligt at jeg har en forkærlighed for det asiatiske/ thailanske køkken! Det smager jo simpelthen bare så godt, og tager sjældent lang tid at lave :D. Desværre kom jeg lidt sent i gang, så min kylling marinerede kun en times tid, og det synes jeg altså var for lidt, så vil nok anbefale at det marinerer i +3-4 timer og gerne natten over. Peanutsovsen er så nem at lave, og mætter helt vildt. Til kyllingen spiste jeg Xenias ristede thai blomkål, jeg tilføjede lidt broccoli, men ellers fulgte jeg opskriften – det blev super godt! Derudover havde jeg en halv squash i køleskabet, som blev revet og marineret i risvinseddike, lidt ingefær, sesamolie, soja og frisk koriander.

________________________________________________

Chicken Satay
4 personer

Kyllingemarinade

  • 3/4 dl. peanutolie
  • 1 spk. revet ingefær
  • Saft fra 1 lime
  • 1-2 spk. Fishsauce eller soja sauce
  • 1 spsk sukrin gold
  • 3 kyllingefileter

Skær kyllingen i strimler

Bland ingredienserne til marinaden, og hæld den i en plastikpose

Tilsæt kyllingestykkerne, og læg posen i køleskabet i 3-4timer, gerne natten over

Når kyllingen har marineret færdig, bages den i ovnen på 200grader i 15-20 minutter

2014-03-06 19.20.05b

Peanutsovs

  • 1 tsk kokosolie til stegning
  • 1/2 finthakket skalotteløg
  • 1 fed finthakket hvidløg
  • 1 tsk rød karrypasta
  • 2 spsk soja
  • 1 spsk fishsauce
  • Saft af ½ lime
  • 1½ dl kokosmælk
  • 1 spsk sukrin gold
  • 3 spsk peanutbutter (gerne med crunch)
  • 1 dl hakkede salte peanuts

Smelt kokosolie i en kasserolle, og rist skalotteløg, hvidløg og karrypasta i et par minutter – husk omrøring

Tilsæt resten af ingredienserne og rør det hele sammen

Lad sovsen koge op, så den bliver tyk

Smag sovsen til med tamari og lime, og servér.

Skriv et svar

