Asiatisk inspireret laksepakker

2014-02-05 19.33.08_edited_edited

Jeg må nok indrømme at aftensmaden her i huset sjældent indeholder fisk. Det er nu ikke fordi vi ikke kan lide fisk, jeg tror mere det er vanens magt! Men idag da jeg stod nede i supermarkedet, fik jeg en craving efter laks :D. Som regel steger vi bare laksen på panden, krydrer med salt, peber og citron – klassisk, men en smule kedeligt. Så inspireret af Frøken Annes Køkkens mange asiatiske retter, så blev laksen asiatisk inspireret. Jeg har meldt mig til madbloggerudfordringen, og fik Frøken Annes Køkken! Hun har altså en rigtig dejlig blog, og jeg har allerede udvalgt mig en opskrift, men den må I lige vente et par dage med at få :).

Som tilbehør til laksen stod den på “Stegt broccoli med parmesan” fra Dyrbys Mad. Jeg tilføjede hakkede peanuts og citronsaft, ellers fulgte jeg opskriften til punkt og prikke!

_______________________________________________

Asiatisk inspireret laksepakker
2 portioner

  • 2 gulerødder
  • 1 bundt forårsløg
  • 2 laksesteaks, uden skind
  • ½ dåse kokosmælk
  • 2 cm ingefær
  • ½ stængel citrongræs
  • 1 chili
  • 1 spsk fishsauce
  • 1½ tsk rød karrypasta
  • Lime- eller citronsaft
  • Bagepapir

Tænd ovnen på 200 grader.

Jeg brugte mit juliennejern til gulerødderne, men ejer du ikke sådan et, så skær dem bare i tynde stave. Hak forårsløgene fint.

Sauter grøntsagerne kort i en gryde, og tilføj kokosmælken. Lad den blive varm.

Hak chili, ingefær og citrongræs i fint, og kom det i den opvarmede kokosmælk.

Smag kokosmælken til med fishsause og karrypasta.

Tag kokosmælken af varmen, og smag til med limesaft. Hvis limesaften komme op og koge, kan den godt blive bitter.

Tag et stykke bagepapir, og fordel halvdelen af grøntsagerne på papiret. Læg laksen ovenpå og fordel resten af grøntsagerne ovenpå laksen. Hæld resten af kokosmælkesovsen over laksen – men vær forsigtig, det er måske ikke det hele der skal bruges.

Luk bagepapiret om laksen, så du får en lille pakke.

Bag laksen ved 200grader i 15-20 minutter, alt efter størrelse.

2014-02-05 19.33.13_edited

One thought on “Asiatisk inspireret laksepakker

Skriv et svar

